Na co oddziałuje zabieg wodorowania?

  • WTRYSKI – zabieg wypala zakoksowane końcówki wtrysków, dzięki temu wzrasta skuteczność dopalania mieszanki paliwowej. to powoduje mniejsze osadzanie się powstawanie nagaru oraz mniejsze spalanie i emisję spalin
  • UKŁAD RECYRKULACJI SPALIN EGR – składa się on z zaworu EGR oraz z chłodnicy EGR. Jest szczególnie narażony na osadzanie się nagaru, ponieważ w przeciwieństwie do turbosprężarki nie ma tam takiego ciągu spalin. Jest on tylko częściowy i tylko w niektórych warunkach jazdy następuje na krótko 100% zwrotu spalin do komory spalania. Celem sprawnego układu EGR jest skierowanie części spalin do ponownego spalenia, aby obniżyć emisję spalin. Stąd praktycznie każde auto jest wyposażone w taki układ, a jego zaślepianie jest nielegalne. Zabieg nie wypala lecz zmiękcza w układzie osad. Tylko dalsza jazda w setkach kolejnych kilometrów mozolnie ale sukcesywnie pomaga oczyścić zarówno zawór jak i chłodnicę EGR. Trzeba podkreślić, że regularne stosowanie zabiegu skutecznie poprawia dopalanie mieszanki powietrzno-paliwowej, a co za tym idzie na układzie osadza się znikoma ilość nagaru.
  • ZAWORY I PRZYLGNIE ZAWOROWE – zabieg wypala nagar z przylgni zaworowych, dzięki temu zawory lepiej przylegają do gniazd zaworowych i przez to wyciszają pracę silnika. W przypadku gdy po zabiegu zawory po usunięciu nagaru będą „klekotać” głośniej niż przed zabiegiem, oznacza to najprawdopodobniej wyeksploatowanie zaworu. Zaznaczyć należy, że nie jest to spowodowane zabiegiem
  • KOLEKTOR WYLOTOWY – wysokie stężenie HC zmiękcza osad na kolektorze wylotowym. Przepływ salin powyżej 300 rph stopniowo oczyszcza go z całego osadu. Cząsteczki nagaru odrywają się stopniowo oraz są miękkie dlatego w żaden sposób nie zapychają dalszych podzespołów w przebiegu spalin jak turbo czy filtr cząstek stałych ( FAP/DPF )
  • TURBOSPRĘŻARKA – zabieg odblokowuje łopatki zmiennej geometrii, które w skutek nagromadzenia twardego nagaru pod ich dolną krawędzią później osiągają ciśnienie zadane względem żądanego przez komputer (ECU). Mówiąc prościej klient po naciśnięciu pedału gazu w zakresie od 1600 rpm odczuwa słabsze wchodzenie na obroty niż w momencie zakupu auta. Często klienci mówią, że auto straciło moc. Powodem tego jest przyblokowanie łopatek zmiennej geometrii. Po zabiegu zmiękczony nagar jest usuwany wraz z ciągiem spalin. Dlatego klient odczuwa natychmiastowy efekt ciągnięcia już z dolnych obrotów oraz stabilnego przyspieszenia. Dzieje się tak dlatego, ponieważ turbina momentalnie osiąga ciśnienie zadane przez ecu, a nie jak wcześniej z opóźnieniem.
  • TŁOKI– na tłokach w skutek niedopalenia mieszanki powstaje warstwa nagaru, który zmienia kompresje na danym cylindrze. Wypalenie osadu powoduje wyrównanie kompresji między cylindrami. Oczywiście nie dotyczy to spadku kompresji na skutek uszkodzenia pierścienia. Usunięcie-wypalenie nagaru w odczuciu klienta skutkuje równa pracą silnika często określaną jako „lepsza kultura pracy”
  • PIERŚCIENIE – zabieg zapobiega osadzaniu się nagaru pod pierścieniami, a co za tym idzie ich odkształceniom, szczególnie w silnikach benzynowych. Oznaką przedostania się zbyt dużej ilości oleju przez pierścienie do komory spalania jest siwy dym. W wielu przypadkach usunięcie nagaru z pod pierścieni powoduje, iż schodzą się one w kierunku tłoka, uszczelniając przeciek. Efektem jest brak nadmiernej konsumpcji oleju i objawu spalania tego oleju. Trzeba nadmienić również, że spalanie oleju w komorze spalania przyspiesza powstawanie nagaru. W przypadku, gdy objawy nie ustają należy skierować klienta do mechanika.
  • FILTR DPF/FAP – zabieg nie jest metoda regeneracji filtra, natomiast skutecznie obniża ilość osadu węglowego. Nie wypala osadu lecz w taki sam sposób jak chociażby na turbinie, zmiękcza osad na filtrze. Dalsza jazda na odcinku 100 km ze stała prędkością około 120 km/h i obrotami zbliżonymi do 3000 rpm, daje wymierny efekt w postaci nie tylko zmniejszenia osadu na filtrze oraz różnicy ciśnień, ale również „obmywa” sondę lambdę.
    Czyści ją w taki sposób, że odblokowuje w niej otwory, którymi wpadają gazy spalinowe do analizy. To powoduje, że sonda lambda lepiej odczytuje wartości tlenu, a jej żywotność się wydłuża. Wodorowanie warto również stosować jeśli obciążenie filtra jest w granicach banku 1. Nie przekraczając granicznych wartości można zastosować automatyczną regenerację filtra przy wykorzystaniu systemu diagnostycznego. Jeżeli są one jednak zbyt wysokie i jest ryzyko, że proces regeneracji automatycznej za mocno obciąży silnik i układ wydechowy auta, wówczas warto zastosować wodorowanie, które skutecznie obniży ilość osadu i pozwoli na bezpieczne przeprowadzenie regeneracji automatycznej.